Emotive functions of the Polish exlibris from 1939–1945
Iwona Sterczewska
Jan Dlugosz University in Częstochowa (Częstochowa) (Poland)
Joanna Bochaczek-Trąbska
j.bochaczek-trabska@ujd.edu.plJan Dlugosz University in Częstochowa (Częstochowa) (Poland)
Abstract
Ekslibris – the book ownership mark, has a tradition dating back more than five centu-ries. The history of this form of graphic design is closely connected with the epoch-making inven-tion of the font by Jan Gutenberg and the printing of incunabula - the first books. It grew and ma-tured where the book and the library appeared. Initially, it was a carrier of information about its owner. Over the centuries, it has undergone numerous transformations, which were related to cur-rent artistic trends, but also to the personal preferences of the clients. The changes also concerned graphic techniques. The 20th century brought a rebirth of cult and book decoration. On the one hand, it was greatly influenced by the development of modern graphics as an autonomous and inde-pendent visual discipline, on the other hand, it was influenced by the intensification and the need to search for new means of expression within the style and form of the bookshop. Today, a large number of bibliophiles have their own exlibris, often a few. In the era of ubiquitous digitization, dynamic development of technology and techniques, its use undoubtedly proves high cultural needs, respect for books and great care for them. Ekslibris can still be described as the emblem of the bibliophile.
Keywords:
Exlibris, Library Book, Collecting, GraphicsReferences
References
Bańkowski, Piotr. Biblioteka Publiczna Załuskich i jej twórcy. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 1959. Google Scholar
Bieńkowska, Barbara. Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej, 2005. Google Scholar
Bochaczek-Trąbska, Joanna. „Z dziejów polskich ekslibrysów”. Częstochowskie Teki Historyczne 5 (2015): 197–211. Google Scholar
Chwalewik, Edward. Exlibrisy polskie XVI i XVII wieku. Wrocław: Ossolineum, 1955. Google Scholar
Chwalewik, Edward. Wojenne straty polskich zbiorów exlibrisów. Wrocław: Ossolineum, 1949. Google Scholar
Encyklopedia wiedzy o książce, edited by Aleksander Birkenmajer, Bronisław Kocowski, and Jan Trznadlowski. Wrocław / Warszawa / Kraków: Ossolineum, 1971. Google Scholar
Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, edited by Karol Głombiowski, Bolesław Świderski, and Helena Więckowska. Wrocław / Warszawa / Kraków: Ossolineum, 1976. Google Scholar
Gabryś-Cichacz, Katarzyna, et al., Słownik sztuki. Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, 2008. Google Scholar
Grońska, Maria. Ekslibrisy. Wiadomości zebrane dla kolekcjonerów. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 1992. Google Scholar
Historia sztuki polskiej, edited by Tadeusz Dobrowolski, and Władysław Tatarkiewicz, vol. III. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1961. Google Scholar
Hordyński, Piotr. “Ekslibris czasu wojny i okupacji.” Alma Mater 56 (2004): 34–35. Google Scholar
Hordyński, Piotr. “Ekslibrisy dwudziestolecia międzywojennego. Twórczość artystów nowoczesnych i awangardowych.” Alma Mater 38 (2002): 30–31. Google Scholar
Kębłowski, Janusz. Dzieje sztuki polskiej. Warszawa: Arkady, 1987. Google Scholar
Kozub, Waldemar. “Mała forma graficzna – ekslibris. Historia ekslibrisu polskiego.” Studia Artystyczne Akademii Świętokrzyskiej 3 (2007): 111–115. Google Scholar
Leksykon malarstwa i grafiki, edited by Lothar Altmann. Warszawa: Arkady, 2012. Google Scholar
Miodek, Jan. „Dlaczego ekslibris a nie ex libris?” Wokół ekslibrisu 3, no. 1 (December 1995). http://ekslibris.pl/. Google Scholar
Motyw religijny w ekslibrysie polskim, edited by Jan Kotłowski. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1994. Google Scholar
Pietrzak, Agata. “Warszawskie getto w drzeworytach S. Mrożewskiego.” Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej 170, no. 3, (2004): 9–10. Google Scholar
Pięć wieków ekslibrisu polskiego. Katalog wystawy ze zbiorów Biblioteki Narodowej, edited by Maria Grońska. Warszawa: Biblioteka Narodowa, 1973. Google Scholar
Piwocki Ksawery. Dzieje sztuki w zarysie. Od wieków średnich do końca XVIII w. Warszawa: Arkady, 1977. Google Scholar
Podręczny słownik bibliotekarza, edited by Grzegorz Czapik, and Zbigniew Gruszka. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, 2011. Google Scholar
Ryszkiewicz, Andrzej. Exlibris polski. Warszawa: Wydawnictwo Artystyczno-Graficzne RSW Prasa, 1959. Google Scholar
Słownik języka polskiego, vol. II, edited by Władysław Doroszewski, and Stanisław Skorupa. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1960. Google Scholar
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, edited by Krystyna Kubalska-Sulkiewicz. Warszawa: PWN, 1996. Google Scholar
Stopczyk, Stanisław K. Leksykon. Wszystko o sztuce. Malarstwo. Rzeźba. Grafika. Warszawa: Editions Spotkania, 1993. Google Scholar
Szyndler, Bartłomiej. Biblioteka Załuskich. Wrocław / Warszawa / Kraków: Ossolineum, 1983. Google Scholar
Winzer, Fritz. Słownik sztuk pięknych. Translated by Janina Kumaniecka. Katowice: Książnica, 2000. Google Scholar
Wojciechowski, Maria Jan. Ekslibris godło bibliofila. Wrocław / Warszawa / Kraków: Ossolineum, 1978. Google Scholar
Współczesny ekslibris polski, edited by Janina Safarini, and Czesław Woś. Warszawa: Muzeum Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, Warszawska Galeria Ekslibrisu, 2000. Google Scholar
Zwolińska, Krystyna, and Zasław Malicki. Słownik terminów plastycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1999. Google Scholar
Żyżak, Jan. „O ekslibrisach Zbigniewa Langera.” Ekslibris Polski 3–4 (1990): 3. Google Scholar
Authors
Iwona SterczewskaJan Dlugosz University in Częstochowa (Częstochowa) Poland
Authors
Joanna Bochaczek-Trąbskaj.bochaczek-trabska@ujd.edu.pl
Jan Dlugosz University in Częstochowa (Częstochowa) Poland
Statistics
Abstract views: 89PDF downloads: 45
Similar Articles
- Joanna Warońska-Gęsiarz, Bruno Winawer o tęsknocie. Analiza wybranych utworów , Transfer. Reception Studies: Vol. 7 (2022)
- Rusana Lionchuk, Women and men in Ukraine. A step towards equality [Review:] Oksana Yarosh, Nadia Pashkova, Anna Perepeliuk Чоловіки як союзники. Посібник. Kiev, 2022, 112 pp , Transfer. Reception Studies: Vol. 7 (2022)
- Marcin Jaworski, Comic book art and the problems of the border situation. Aesthetics, form, content , Transfer. Reception Studies: Vol. 6 (2021): AFFECTS 2 - CONTEMPORARY CULTURE OF EMOTIONS. TRANSFER. TRANSLATION. RECEPTION
- Joanna Frużyńska, The bitter tears of unbearable children in the Polish version or the crying theme in the translations of Heinrich Hoffmann’s Struwwelpeter , Transfer. Reception Studies: Vol. 5 (2020)
- Ivan ZYMOMRYA , The Dilution of Identity in the Artistic Concept of Emma Andijewska , Transfer. Reception Studies: Vol. 4 (2019)
- Eliza Szymańska, New Germans ?– Reflections on Migration in Chosen Works by Female Authors of ‘Prose with Polish Roots’ , Transfer. Reception Studies: Vol. 4 (2019)
- Ewelina TKACZ, Beyond Genre: Fairy Tales Transformation in the Contemporary German-Language Literature (Exemplified By the Works of and Rafik Schami, Walter Moers, Elfriede Jelinek) , Transfer. Reception Studies: Vol. 3 (2018)
- Karolina MATUSZEWSKA, „To get out of the shade, wardrobe and cellar" - an international literary translation programme „TransStar Europa" and its influence over the reception of German- -speaking literature of the 20st and the 21st centuries in Poland , Transfer. Reception Studies: Vol. 1 (2016): CIRCULATION OF GERMAN-LANGUAGE AND POLISH LITERATURE IN THE XXI CENTURY
- Małgorzata GERBER, How the Helvetians Discovered Waldenburg: The Reception of Joanna Bator in Switzerland , Transfer. Reception Studies: Vol. 2 (2017)
- Jolanta Pacyniak, Narrative structures of threat in "1000 Coils of Fear" ("1000 Serpentinen Angst") by Olivia Wenzel , Transfer. Reception Studies: Vol. 8 (2023): Anxiety and fear in contemporary German-language, Polish and Irish literature
You may also start an advanced similarity search for this article.