Polish Reception of the German Romance Novel of the 21st Century
Abstract
Nowadays the romance novel is considered mainly as a genre of mass culture. Only a few attempts to restore the genre in the hierarchy of literary fiction and consequently in the critical reception can be named. This state of affairs is transferred into publishing policies and therefore into the mass reception. Thus, romance novels are either trivialized or revalued by changing or avoiding genre classifications. Prime examples are to find in the Polish reception of the latest German romance novels. Between trivialization (Haas, Glattauer) and revaluation (Streeruwitz, Handke), both of which don't succeed in general reception, there are works which could probably fill a gap between mass and high culture (Stamm, Kumpfmüller), if they were supported by professional criticism. This, as well as lack of translations of many important texts, leads to a general underestimation of the genre.
Keywords:
romance novel, reception, publishers, literary critics.References
References
[bez autora], Marlene Streeruwitz, http://ksiazki.onet.pl/marlene-streeruwitz/ts4zb [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
[bez autora], Złamana szpada uwodziciela http://kultura.newsweek.pl/zlamana-szpada-uwodziciela,10003,1,1.html [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
[bez autora], Książka o bezczelnym szczęściu bycia kochanym http://www.polskieradio.pl/8/738/Artykul/1443662,Ksiazka-o-bezczelnym-szczesciu-bycia-kochanym [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
[bez autora], [recenzja: Peter Stamm Siedem lat] http://www.radio.bialystok.pl/ksiazki/dladoroslych/id/123015 [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
[bez autora], [recenzja: Marlene Streeruwitz, Partygirl], „Lampa” 2005, nr 1. Google Scholar
Bjørnskau H., Få norske kjærlighetsromaner, źródło: http://www.nrk.no/kultur/bok/fa-norske-kjaerlighetsromaner-1.10872187 [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
Drynda J., W sieci namiętności – namiętność w Sieci. Miłosne spotkania w cyberprzestrzeni w literaturze polskiej i niemieckojęzycznej, [w:] Miłość we współczesnych tekstach kultury, red. M. Szczepaniak, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2010, s. 169-182. Google Scholar
Illouz E., Die neue Liebesordnung. Frauen, Männer und „Shades of Grey”, przeł. M. Adrian, Suhrkamp, Berlin 2013. Google Scholar
Kopacki A., Don Juan, czyli tren, którego nie ma, „Literatura na Świecie” 2008, nr 1/2, s. 384-392. Google Scholar
Lepape P., Une histoire des romans d'amour, Seuil, Paris 2011; http://dx.doi.org/10.14375/NP.9782021054347. Google Scholar
Ławnikowska-Koper J., Marlene Streeruwitz. Dlaczego pozostaje feministką…, „Zbliżenia Interkulturowe. Polska – Niemcy – Europa” 2010, nr 8, s. 101–106. Google Scholar
Łukosz J., Nowy Don Juan, „Rzeczpospolita”, dodatek „Plus Książki”, (1–2.07.2006), s. 17. Google Scholar
Łukosz J., Opowieści nowego Don Juana, „Twórczość” 2005, nr 7, s. 115–118. Google Scholar
Majkiewicz A., Seria Schritte / Kroki na polskim rynku wydawniczym, „Studia Neofilologiczne”, t. 11: Współczesna recepcja literatury niemieckojęzycznej XX i XXI wieku, red. J. Ławnikowska-Koper, A. Majkiewicz, A. Szyndler, 2015, s. 213–232, http://dx.doi.org/10.16926/sn.2015.11.13. Google Scholar
Majkiewicz A., Społeczna recepcja serii Schritte / Kroki – obieg krytyczno- literacki, „Studia Neofilologiczne”, t. 11: Współczesna recepcja literatury niemieckojęzycznej XX i XXI wieku, red. J. Ławnikowska-Koper, A. Majkiewicz, A. Szyndler, 2015, s. 233–254, http://dx.doi.org/1016926/sn.2015.11.14 . Google Scholar
Mikrut I., [recenzja: Peter Handke, Don Juan (sam o sobie opowiada)], źródło: http://www.granice.pl/recenzja,don-juan--sam-o-sobie-opowiada-,241 [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
Müller B., Wenn Festplatten fremdgehen, „Süddeutsche Zeitung”, źródło: http://www.sueddeutsche.de/kultur/roman-alle-sieben-wellen-wenn-festplatten-fremdgehen-1.466954 [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
Niemczyńska M.I., W ten weekend idziemy wybrać książki – w Warszawie i Krakowie, źródło: http://wyborcza.pl/1,75475,17906957,W_ten_weekend_idziemy_wybrac_ksiazki_w_Warszawie.html [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
Pearce L., Romance Writing, Polity Press, Cambridge 2007. Google Scholar
Pokrywka R., Pisać o miłości – po niemiecku (Daniel Glattauer, Martin Walser), „Fraza” 2013, nr 4, s. 210–214. Google Scholar
Pokrywka R., W obronie pozycji absurdalnej (Wolf Haas), „Fraza” 2015, nr 3, s. 281–283. Google Scholar
Pyszczek G., Miłość i współczesność, „Nowe Książki” 2003, nr 12, s. 16. Google Scholar
Radłowska J., Polska recepcja twórczości Petera Handkego, [w:] Literatura austriacka w Polsce w latach 1980–2008. Bibliografia adnotowana, red. E. Białek, K. Nowakowska, Atut, Wrocław 2009, s. 147–160. Google Scholar
Ramsdell K., Romance Fiction. A Guide to the Genre, Libraries Unlimited, Englewood 1999. Google Scholar
Regis P., A Natural History of the Romance Novel, University of Pennsylvania Press, Philadelphia 2003; http://dx.doi.org/10.9783/9780812203103. Google Scholar
Rutka A., Portret kobiety z kryzysem kultury w tle: Marlene Streeruwitz Entfernung (2006) i Inga Iwasiów Na krótko (2012), „Roczniki Humanistyczne” 2013, t. 61, z. 5, s. 115–131. Google Scholar
Schneider J., Leser, Hörer, Zuschauer, [w:] Handbuch Kanon und Wertung. Theorien, Instanzen, Geschichte, red. G. Rippl, S. Winko, J.B. Metzler, Stuttgart 2013, s. 259–263. Google Scholar
Szczuka K., Kazimiera Szczuka poleca i odradza, źródło: http://gejowo.pl/index.php?pid=3&n_id=3681&n_offset=5685 [stan z 31.01.2016]. Google Scholar
Stefaniak B., Niekończąca się opowieść, „Twórczość” 2007, nr 7, s. 128–133. Google Scholar
Uzdański G., Don Juan ucieka, „Nowe Książki” 2006, nr 9, s. 56–57. Google Scholar
Warońska J., Wirtualny raj, „Śląsk” 2013, nr 6, s. 55. Google Scholar
Wojnarowski T., Hańba krwi i austriacka femme fatale, „Portret on line” 2005, nr 7, (b.n.s.). Google Scholar
Statistics
Abstract views: 67PDF downloads: 39
Most read articles by the same author(s)
- Rafał Pokrywka, The Ironical Mode in the Contemporary Romance Novel , Transfer. Reception Studies: Vol. 5 (2020)
Similar Articles
- Małgorzata GERBER, How the Helvetians Discovered Waldenburg: The Reception of Joanna Bator in Switzerland , Transfer. Reception Studies: Vol. 2 (2017)
- Aneta JURZYSTA, The silence of a drummer - Günter Grass and his literary output as posthumously evaluated in the Polish and German press , Transfer. Reception Studies: Vol. 1 (2016): CIRCULATION OF GERMAN-LANGUAGE AND POLISH LITERATURE IN THE XXI CENTURY
- Rafał Pokrywka, The Ironical Mode in the Contemporary Romance Novel , Transfer. Reception Studies: Vol. 5 (2020)
- Joanna ŁAWNIKOWSKA-KOPER, Reception of Erich Hackl's works in German speaking countries and in Poland , Transfer. Reception Studies: Vol. 1 (2016): CIRCULATION OF GERMAN-LANGUAGE AND POLISH LITERATURE IN THE XXI CENTURY
- Joanna ŁAWNIKOWSKA-KOPER, The borders of bourgeois class (in)decency. Marcin Kołodziejczyk's Dysforia. Przypadki mieszczan polskich in the context of Polish reception of Gabriele Wohmann , Transfer. Reception Studies: Vol. 3 (2018)
- Paulina KASIŃSKA, The reception of The Zone of Interest by Martin Amis in the English, American, German and Polish literary and critical circulation , Transfer. Reception Studies: Vol. 3 (2018)
- Gabriela JELITTO-PIECHULIK, Reception of the work of Ricarda Huch in Poland , Transfer. Reception Studies: Vol. 1 (2016): CIRCULATION OF GERMAN-LANGUAGE AND POLISH LITERATURE IN THE XXI CENTURY
- Weiting Zhao, “Compassion”. The reception of Czesław Miłosz’s works in China , Transfer. Reception Studies: Vol. 5 (2020)
- Gabriela JELITTO-PIECHULIK, Reception of Ricarda Huch's Work in Germany in 2014 during the Jubilee of the 150th Anniversary of the Author's Birth , Transfer. Reception Studies: Vol. 2 (2017)
- Jolanta PACYNIAK, The Reception of works by Jenny Erpenbeck in Poland and in the German-speaking countries , Transfer. Reception Studies: Vol. 1 (2016): CIRCULATION OF GERMAN-LANGUAGE AND POLISH LITERATURE IN THE XXI CENTURY
You may also start an advanced similarity search for this article.