Polish voices about German history on the bases of two Polish productions of The Rock by Marius von Mayenburg
Kamila ŁAPICKA
colendra@gmail.comUniwersytet Warszawski (Warszawa) (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1587-3026
Abstract
Marius von Mayenburg (born in 1972) is one of the most influential contemporary German playwrights. He is also a stage director and translator who works with the Schaubühne am Lehniner Platz in Berlin. He is an artist with the faith in history, as well as in the character. One of the consequences of this faith is The rock, a play written in 2008. This paper examines the Polish productions of this play. The first one was directed by Adam Nalepa and staged at Teatr Wybrzeże in Gdańsk in 2009. This performance was followed by a produc-tion directed by Grzegorz Wiśniewski, staged by the students at the Łódź Film School in 2014 and presented at the Studyjny Theatre. The two productions differ greatly on every level including adherence to the original text, choice of space, as well as acting style
Keywords:
Marius von Mayenburg, The Rock, contemporary German drama, contemporary Polish theatreReferences
References
Assmann A., Pięć strategii wypierania ze świadomości, przeł. A. Pełka, [w:] Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Universitas, Kraków 2009, s. 333–349. Google Scholar
Bal E., Postpamięć – za i przeciw wspólnocie. Obraz II wojny światowej widziany oczami polskich i włoskich dramatopisarzy, [w:] Zła pamięć: Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie, red. M. Kwaśniewska, G. Niziołek, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012. Google Scholar
Baran M., Jeden dom, trzy pokolenia, pięć kobiet, „Gazeta Wyborcza Trójmiasto” 2009, nr 209. Google Scholar
Dobrowolski P, Teatralne wojny z kontrolą medialną, „Przestrzenie Teorii” 7, Adam Mickiewicz University Press, Poznań 2007; https://doi.org/10.14746/pt.2007.7.13. Google Scholar
Hirsch M., Pokolenie postpamięci, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia” 2011, nr 105. Google Scholar
Historia oczami kobiet, rozmowa Mirosława Barana z Adamem Nalepą, „Gazeta Wyborcza – Trójmiasto” 2009, nr 207. Google Scholar
Mayenburg M. von, Kamień, przeł. J. Kaduczak, [w:] Współczesne sztuki uznanych autorów niemieckich, t. 1, ADiT, Warszawa 2010, s. 19–64. Google Scholar
Plakat teatralny: sztuka czy sztuka reklamy, rozmowa Pawła Płoskiego z Januszem Górskim, „Teatr” 2008, nr 6. Google Scholar
Program teatralny do spektaklu Kamień w reżyserii Adama Nalepy, premiera: 4 września 2009 r. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Redakcja programu: Jakub Roszkowski. Sierz A., In-Yer-Face Theatre: British Drama Today, Faber & Faber, Londyn 2001; http://dx.doi.org/10.1017/s0307883304220600. Google Scholar
Szymańska E., „Kamień” Mariusa von Mayenburga w teatrze Wybrzeże w Gdańsku jako przyczynek do dyskusji nad relacjami polsko-niemieckimi, [w:] Teatr – Literatura – Media. O polsko-niemieckich oddziaływaniach w sferze kultury po 1989 roku, red. M. Leyko, A. Pełka, Primum Verbum, Łódź2013, s. 148–156. Google Scholar
Wierzę w siłę tekstu, rozmowa Kaliny Zalewskiej z Grzegorzem Wiśniewskim, „Teatr” 2010, nr 11. Google Scholar
Z Eryniami w zmowie, rozmowa Weroniki Szczawińskiej z Joanną Tokarską– Bakir, [w:] Zła pamięć: Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie, red. M. Kwaśniewska, G. Niziołek, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2012, s. 265–272. Google Scholar
Zalesiński, Jarosław, Dom na przedmieściu, „Dziennik Bałtycki” 2009, nr 209. Google Scholar
Puzyna-Chojka J., Figura obcego w dramacie współczesnym, źródło: Gra o tron, czyli wszyscy (nie)święci, rozmowa Martyny Wielewskiej z Adamem Nalepą, „Wybrzeża. Magazyn Teatru Wybrzeże” 2014, nr 15, Google Scholar
s. 2, źródło: http://static.teatrwybrzeze.pl/repository/work/doc/19473_1_PUBLISHED.pdf [dostęp: 03.10.2015]. Google Scholar
Strona internetowa projektu „Stolperstein”, źródło: http://www.stolpersteine.eu [dostęp: 15.07.2018]. Google Scholar
http://www.aict.art.pl/2010/10/11/figura-obcego-w-dramaciewspoczesnym/ [dostęp: 10.03.2015]. Google Scholar
Authors
Kamila ŁAPICKAcolendra@gmail.com
Uniwersytet Warszawski (Warszawa) Poland
https://orcid.org/0000-0003-1587-3026
Statistics
Abstract views: 140PDF downloads: 23
Similar Articles
- Adrian Gleń, Between Writing and Silence. On the essays of Herta Müller from the perspective of a Polish reader , Transfer. Reception Studies: Vol. 7 (2022)
- Adrian Gleń, On Strategies for Making Friedrich Hölderlin Present in Polish Contemporary Poetry. Contribution to Receptive Studies (Prolegomena to an Overview Research) , Transfer. Reception Studies: Vol. 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Marcin Jaworski, Comic book art and the problems of the border situation. Aesthetics, form, content , Transfer. Reception Studies: Vol. 6 (2021): AFFECTS 2 - CONTEMPORARY CULTURE OF EMOTIONS. TRANSFER. TRANSLATION. RECEPTION
- Brigitta Helbig-Mischewski, “Ich komme aus Polen”: Migrant Literature as Coming Out– Wir Strebermigranten by Emilia Smechowski in the Context of Polish Migrant Prose in Germany , Transfer. Reception Studies: Vol. 4 (2019)
- Anna Gajdis, Topographies of the Works of Artur Becker , Transfer. Reception Studies: Vol. 4 (2019)
- Ivan ZYMOMRYA , The Dilution of Identity in the Artistic Concept of Emma Andijewska , Transfer. Reception Studies: Vol. 4 (2019)
- Iwona Sterczewska , Joanna Bochaczek-Trąbska, Emotive functions of the Polish exlibris from 1939–1945 , Transfer. Reception Studies: Vol. 6 (2021): AFFECTS 2 - CONTEMPORARY CULTURE OF EMOTIONS. TRANSFER. TRANSLATION. RECEPTION
- Rusana Lionchuk, Women and men in Ukraine. A step towards equality [Review:] Oksana Yarosh, Nadia Pashkova, Anna Perepeliuk Чоловіки як союзники. Посібник. Kiev, 2022, 112 pp , Transfer. Reception Studies: Vol. 7 (2022)
- Katarzyna Janus, Poems by Benedict Schwalbe (ca. 1460–1521) on the Annunciation to Anna and Joachim, the Immaculate Conception and the Birth of Mary. Translation and Explication , Transfer. Reception Studies: Vol. 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Justyna Radłowska, Bonifacy Miązek as a Historian of Poland’s Literature , Transfer. Reception Studies: Vol. 4 (2019)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.