Commedia dell’arte und persifliertes Freimaurertum als Mittel zu vorurteilsbefreiter Männlichkeit in August Kopischs Schwanknovelle Ein Karnevalsfest auf Ischia/Iskja

Andrea Rudolph


Uniwersytet Opolski (Niemcy)

Abstrakt

Don Antonio wyznaje powszechną normę piękna klasy zgodnie z klasą społeczną, do której przynależy. Jako łysy mężczyzna uważa, że nie ma szans na zdobycie miłości pięknej wdowy Donny Teresy. Karnawałowa zabawa zorganizowana dla niego przez przyjaciół prowadzi do odwrócenia męskiej normy piękna. O ile commedia dell'arte opiera się na komizmie sytuacyjnym prowadzącym do zmniejszenina napięcie akcji, to masoński kontekst wprowadzony przez Kopischa sprzyja rozwojowi akcji. Historia opowiada o udanej przemianie mężczyzny wyzwalającego się spod uprzedzeń (Don Antonio). Karnawałowa inwersja społeczno-kulturowej normy piękna w jej przeciwieństwo oraz komiczna transkrypcja masońskich rytuałów wywołują w Ein Carnevalsfest auf Ischia zarówno jarmarczny, jak i wzniosły śmiech. Kopisch nie tylko spirytualizuje elementy tradycji commedia dell'Arte. Satyrycznie traktuje też masońskie misteria i rytuały inicjacyjne.


Słowa kluczowe:

August Kopisch, Ein Carnevalsfest auf Ischia, commedia dell'Arte, masoni, karnawalizacja

Bibliografia

Bachtin, Michail. Rabelais und seine Welt. Volkskultur als Gegenkultur. Translated by Gabriele Leupold, edited and with foreword by Renata Lachmann. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1987. Google Scholar

Boetticher, Friedrich von. Malerwerke des neunzehnten Jahrhunderts. Vol. I/2. Dresden: Boetticher, 1895. Google Scholar

Elias, Norbert. Die höfische Gesellschaft. Untersuchungen zur Soziologie des Königtums und der höfischen Aristokratie. [n.d.], 1933. Google Scholar

Elias, Norbert. Über den Prozeß der Zivilisation. Soziogenetische und psychogenetische Untersuchungen. Basel: Haus zum Falken, 1939. Google Scholar

Etcoff, Nancy. Nur die Schönsten überleben: die Ästhetik des Menschen. München: Hugendubel Verlag 2001. Google Scholar

Haertel, Siegfried. August Kopisch, Maler und Dichter. Bonn: Landsmann-schaft Schlesien, 1976. Google Scholar

Harten, Ulrike. Die Bühnenbilder Karl Friedrich Schinkels 1798–1834. Kiel: [n.d.], 1974. Google Scholar

Hillmann, Thomas. „Elemente der Commedia dell’Arte in Goldonis Komö-dien und ihre Rezeption in deutschen Übersetzungen.“ In Differente Lachkulturen? Fremde Komik und ihre Übersetzung, edited by Thorsten Unger, and Brigitte Schultze, and Horst Turk, 101–126. Tübingen: Narr, 1995. Google Scholar

Jäger, Hans-Wolf. „Kopisch, August.“ In Neue Deutsche Biographie (NDB), vol. XII, 564–566. Berlin: Duncker & Humblot, 1980. Google Scholar

Just, Klaus Günther. Marginalien. Probleme und Gestalten der Literatur. Bern / München: Francke, 1976. Google Scholar

Kopisch, August. Die Entdeckung der blauen Grotte auf der Insel Capri, edi-ted by Dieter Richter. Berlin: Wagenbach Verlag, 1997. Google Scholar

Kopisch, August. Ein Carnevalsfest auf Ischia. Erzählungen aus Italien, edi-ted by Karl-Maria Guth. Berlin: Verlag der Contumax GmbH & Co, KGBerlin, 2015. Google Scholar

Miller, Geoffrey F. Die sexuelle Evolution: Partnerwahl und die Entstehung des Geistes. Heidelberg: Spektrum, Akademischer Verlag, 2009. Google Scholar

Müller-Kampel, Beatrix. „Hanswurst, Bernadon, Kasperl: Österreichische Gegenentwürfe zum norddeutsch-protestantischen Aufklärungspara-digma.“ In Komik in der österreichischen Literatur, edited by Wendelin Schmidt-Dengler, and Johann Sonnleitner, and Klaus Zeyringer, 33–55. Berlin, Erich Schmidt Verlag, 1996. Google Scholar

Müller-Kampel, Beatrix. Hanswurst, Bernadon, Kasperl. Spaßtheater im 18. Jahrhundert. Paderborn / München / Wien / Zürich: Ferdinand Schöningh, 2003. Google Scholar

Palm, Hermann. „Kopisch, August.“ In Allgemeine Deutsche Biographie (ADB), vol. 16, 661–663. Leipzig: Duncker & Humblot, 1882). Google Scholar

Prang, Helmut. Geschichte des Lustspiels. Stuttgart: Kröner, 1968. Google Scholar

Preisendanz, Wolfgang. „Komische (das); Lachen (das).“ In Wörterbuch der Philosophie, vol. 4, edited by Joachim Ritter, and Karlfried Gründer, 889–894. Basel und Stuttgart: Schwabe, 1976. Google Scholar

Reallexikon der deutschen Literaturgeschichte, edited by Paul Merker, and Wolfgang Stammler, vol. III, P-Sk, 689–708. Berlin, New York: de Gruy-ter, 1977. Google Scholar

Unger, Thorsten. „Differente Lachkulturen? – Eine Einleitung.“ In Differente Lachkulturen und ihre Übersetzung, edited by Thorsten Unger, and Brigitte Schultze, and Horst Turk, 9–30. Narr: Tübingen, 1995. Google Scholar


Opublikowane
2021-12-30

Cited By / Share

Rudolph, A. (2021). Commedia dell’arte und persifliertes Freimaurertum als Mittel zu vorurteilsbefreiter Männlichkeit in August Kopischs Schwanknovelle Ein Karnevalsfest auf Ischia/Iskja. Transfer. Reception Studies, 6, 47–63. https://doi.org/10.16926/10.16926/trs.2021.06.01

Autorzy

Andrea Rudolph 

Uniwersytet Opolski Niemcy

Statystyki

Abstract views: 107
PDF downloads: 91



Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.