Bruno Winawer o tęsknocie. Analiza wybranych utworów
Joanna Warońska-Gęsiarz
j.waronska@ujd.edu.plUniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie (Częstochowa) (Polska)
Abstrakt
Autorka omawia funkcje tęsknoty i sposoby jej przedstawiania na przykładzie kilku wybranych utworów Brunona Winawera, twórcy debiutującego jeszcze w Młodej Polsce, któremu popularność i uznanie krytyki w dwudziestoleciu międzywojennym zapewniły przede wszystkim dramaty i felietony. Jako materiał analityczny wykorzystała teksty pochodzące z początkowej oraz końcowej fazy twórczości Winawera, sztuki: Niziny (1910), Księga Hioba (1921), Ryk byłego lwa (1936) i Żywy ładunek (1938), a także wiersz opublikowany na łamach „Chimery” (1907).
Analiza utworów Winawera pozwoliła autorce zdiagnozować tęsknotę jako konsekwencję odczucia braku albo doświadczenia straty, co wpłynęło na wyróżnienie spośród bohaterów ludzi tęskniących (tęskniących do czegoś; tęsknota pobudza ich do działania, które często ogranicza się niemal wyłącznie do realizacji nie zawsze jasno sprecyzowanego celu znajdującego się w bliżej nieokreślonej przyszłości) oraz ludzi tęsknych (doświadczonych stratą czegoś lub kogoś; biernych, zniechęconych, rozżalonych). Tęsknota postaci ujawnia się w ich słowach, zachowaniach oraz sposobie postrzegania świata, choć na siłę jej doświadczania wpływa również aktualne otoczenie i ukształtowanie świata przedstawionego. Autorka zastanawia się również nad tęsknotą ujawnianą w biografii Winawera.
Słowa kluczowe:
Bruno Winawer, tęsknota, literatura międzywojenna, poezja młodopolska, dramat młodopolski, dramat międzywojennyBibliografia
Bibliografia
Brodzki, Józef. „Bruno Winawer, naukowiec, komediopisarz i… radio-telegrafista.” Problemy, no. 2 (1952): 113–116. Google Scholar
Irzykowski, Karol. Pisma teatralne, vol. 1: 1896–1926. Recenzje i felietony, artykuły, listy otwarte, collected and edited by Janina Bahr, bibliographical information by Barbara Winklowa. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1995. Google Scholar
Oddźwięki – odbicia – odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, eds. Borkowska-Rychlewska Alina, Radosław Okulicz-Kozaryn, Aleksader Krawczyk, and Karolina Karpińska. Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2020. Google Scholar
Symotiuk, Stefan. „Człowiek tęsknoty.” In Tęsknota w kulturze,” edited by Jadwiga Mizińska, and Halina Rarot, 13–19. Lublin: Wydawnictwo Uni-wersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Google Scholar
Chamitow, Mikołaj. „Ludzie tęsknoty i ludzie nudy. Tajemnica samotności i współistnienia.” In Tęsknota w kulturze, edited by Jadwiga Mizińska, and Halina Rarot, 20–28. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Google Scholar
Mizińska, Jadwiga. „Tęsknota do siebie.” In Tęsknota w kulturze, edited by Jadwiga Mizińska, and Halina Rarot, 29–44. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Google Scholar
Tęsknota w kulturze, edited by Jadwiga Mizińska, and Halina Rarot. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. Google Scholar
'Varia [Kazimierz Wroczyński…].' Chimera, vol. 10 (1907): 596. Google Scholar
Winawer, Bruno. “Akwatinta.” Chimera, vol. 10 (1907): 496. Google Scholar
Winawer Bruno. Cargo. Podróż dziewicza w trzech aktach, typescript in Archiwum Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, signature 1106 [title variation: Żywy ładunek]. Google Scholar
Winawer, Bruno. Księga Hioba. Komedia nudna w trzech aktach. Warszawa: by the author, 1921. Google Scholar
Winawer, Bruno [Chryzostom Pindar]. „Na marginesach kurierka.” Sowizdrzał, no. 6 (1918). Google Scholar
Winawer, Bruno. Niziny. Rzecz w czterech odsłonach. 1910, typescript in Muzeum Teatralne in Warsaw, signature 1711. Google Scholar
Winawer, Bruno. Ryk byłego lwa. Komedia w trzech aktach, typescript in Muzeum Teatralne in Warsaw, TP 982. Google Scholar
Wroczyński, Kazimierz. Pół wieku wspomnień teatralnych. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, 1957. Google Scholar
Autorzy
Joanna Warońska-Gęsiarzj.waronska@ujd.edu.pl
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie (Częstochowa) Polska
Statystyki
Abstract views: 38PDF downloads: 29
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Transfer. Reception Studies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Podobne artykuły
- Anna Majkiewicz, Joanna Ławnikowska-Koper, Kulturotwórczy potencjał tęsknoty. Kilka refleksji filologicznych , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Karolina MATUSZEWSKA, „Wyjść z cienia, wydostać się z szafy i piwnicy" - międzynarodowy program literacko- -tłumaczeniowy TransStar Europa i jego wpływ na recepcję literatury niemieckojęzycznej XX i XXI wieku w Polsce , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Manuela Graf, Kraj, w którym słodycz miesza się z goryczą. Irlandia jako obiekt tęsknoty w literaturze niemieckiej na przykładzie Dziennika irlandzkiego Heinricha Bölla , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Katarzyna LUKAS, Przekraczanie granic w przekładzie intersemiotycznym: powieść graficzna Dietera Jüdta Heimsuchung und andere Erzählungen von Bruno Schulz , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Justyna Krauze-Pierz, „Tam, gdzie idylla jest największa, panuje też tęsknota”. Polscy internowani w Szwajcarii i ich tęsknota za ojczyzną , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Joanna ŁAWNIKOWSKA-KOPER, Barbary Frischmuth (nie)obecność w Polsce. Twórczość pisarki i jej odczytywanie na niemieckojęzycznym i polskim rynku książki , Transfer. Reception Studies: Tom 2 (2017)
- Aneta JURZYSTA, Milczenie werblisty, czyli Günter Grass w ocenie prasy niemieckiej i polskiej po śmierci , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Weiting Zhao, „Współodczuwanie”. Drogi recepcji twórczości Czesława Miłosza w Chinach , Transfer. Reception Studies: Tom 5 (2020): AFEKTYWNA KULTURA. TRANSFER – PRZEKŁAD – RECEPCJA (LITERATURA NIEMIECKOJĘZYCZNA, ANGLOJĘZYCZNA I POLSKA)
- Ewelina TKACZ, Poza granicami gatunku: transformacja baśni we współczesnej literaturze niemieckojęzycznej (Rafik Schami, Walter Moers, Elfriede Jelinek) , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Aleksandra JACKIEWICZ, W poszukiwaniu potwierdzenia własnego głosu poetyckiego poprzez tłumaczenie: współczesna poezja polska w przekładzie na język hiszpański , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.