„Die Botin treuen Sinns“. Das Sehnsuchtsmotiv in der Musik der deutschen Romantik

Tobiasz Janikowski


Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie (Polska)

Abstrakt

Emocje należą do najbardziej elementarnego obszaru ludzkiej psychiki. Paradoks związany z nimi polega na tym, że z jednej strony tworzą one płaszczyznę łącząca gatunek ludzki ze światem zwierząt, z drugiej strony emocjonalizacja i narracje afektywne obecne są w niezwykle wysublimowanych wytworach kultury. Niniejszy artykuł wychodzi od krótkiego wstępu teoretycznego, przechodząc następnie do próby pokazania ujętego diachronicznie potencjału afektywnego tęsknoty jako uczucia, w znacznym stopniu wpływającego na charakter muzyki doby romantyzmu.


Słowa kluczowe:

emocjonalizacja, afekty, tęsknota, muzyka romantyczna, romantyzm

Bibliografia

Böttcher, Kurt, Mittenzwei, Johannes, Berger, Karl Heinz, Schaefer, Klaus, and Dietrich Grohnert. Erläuterungen zur deutschen Literatur. Romantik. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1967. Google Scholar

Eichendorff, Joseph Freiherr von. In der Fremde. https://www.projekt-gu-tenberg.org/eichndrf/gedichte/chap118.html. Google Scholar

Einstein, Alfred. Geschichte der Musik. Von Anfängen bis zur Gegenwart. Zürich/Stuttgart: PAN-Verlag, 1953. Google Scholar

Einstein, Alfred. Hugo Riemanns Musik-Lexikon. Berlin: Max Hesses Verlag, 1919. Google Scholar

Grunsky, Karl, Hollenberg, Otto, Reinecke, Carl, Riemann, Hugo (et. al.). Spemanns goldenes Buch der Musik. Eine Hauskunde für Jedermann. Berlin/Stuttgart: Verlag von W. Spemann, 1900. Google Scholar

Hasse, Karl. Vom deutschen Musikleben. Zur Neugestaltung unseres Musiklebens im neuen Deutschland. Regensburg: Gustav Bosse Verlag, 1933. Google Scholar

Howard, Walther. Lernen und Lehren der Musik. Berlin/Leipzig: N. Simrock, 1926. Google Scholar

Mersmann, Hans. Musik der Gegenwart. Berlin: Verlag von Julius Bard, 1920. Google Scholar

Moser, Hans Joachim. Kleine Deutsche Musikgeschichte. Stuttgart: J. G. Cotta’sche Buchhandlung Nachfolger, 1940. Google Scholar

Ninck, Martin. Schumann und die Romantik in der Musik. Heidelberg: Niels Kampmann Verlag, 1929. Google Scholar

Schubert, Gotthilf Heinrich von. Geschichte der Seele. Stuttgart: Verlag der J. G. Cotta‘schen Buchhandlung, 1878. Google Scholar

Seeger, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Erster Band A-K. Leipzig: VEB deutscher Verlag für Musik, 1966. Google Scholar

Seidl, Johann Gabriel. Die Taubenpost. https://gedichte.xbib.de/--46604_45966_59531_49181--.htm. Google Scholar

Siegmund-Schultze, Walther. Johannes Brahms. Eine Biographie. Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1966. Google Scholar

Ulich, Dieter, and Philipp Mayring. Psychologie der Emotionen. Stuttgart/Berlin/Köln: Verlag W. Kohlhammer, 1992. Google Scholar

Voss, Christiane. “Narrative Emotionen“. Eine Untersuchung über Möglichkeiten und Grenzen philosophischer Emotionstheorien. Berlin: Walter de Gruyter Verlag, 2004. Google Scholar

Wolf, Christa. Ins Ungebundene gehet eine Sehnsucht. Gesprächsraum Romantik. Prosa und Essays. Berlin/Weimar: Aufbau-Verlag, 1986. Google Scholar


Opublikowane
2022-12-30

Cited By / Share

Janikowski, T. (2022). „Die Botin treuen Sinns“. Das Sehnsuchtsmotiv in der Musik der deutschen Romantik. Transfer. Reception Studies, 7, 289–301. https://doi.org/10.16926/trs.2022.07.18

Autorzy

Tobiasz Janikowski 

Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Polska

Emotionen gehören zum grundsätzlichen Bereich der menschlichen Psyche. Paradoxerweise verbinden sie einerseits die menschliche Gattung mit der Tierwelt, andererseits lassen sich die Emotionalisierung und affektive Narrationen in hochsublimierten Kulturerzeugnissen erkennen. Der vorliegende Beitrag beginnt mit einer kurzen theoretischen Einleitung und zeigt dann aus der diachronischen Perspektive das affektive Potenzial der Sehnsucht als eine Emotion, die auf bedeutende Weise den Charakter der romantischen Musik geprägt hat.  

Schlüsselwörter: Emotionalisierung, Affekte, Sehnsucht, romantische Musik, Romantik.



Statystyki

Abstract views: 49
PDF downloads: 45


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Transfer. Reception Studies

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


Podobne artykuły

1 2 3 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.