Redukcja estetyczna w narracji i imersja w najnowszej literaturze polskiej i niemieckiej
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest refleksja nad zjawiskiem immersji i próba odpowiedzi na pytanie, czy immersja (Ryan) - zjawisko zaangażowania się czytelnika w narrację mające decydujący wpływ na popularność danej książki - może zostać osiągnięta za pomocą środków językowych, prowadzących do redukcji estetycznej charakterystycznej szczególnie dla współczesnych debiutujących prozaików polskich i niemieckich. Językowa redukcja estetyki umożliwia osiągnięcie wolności imaginacyjnej, która pozwala czytelnikowi na rozwinięcie dowolnego wyobrażenia o postaciach danego dzieła literackiego lub o opisanych w nim scenach, a w konsekwencji prowadzi do szybkiego tempa czytania i do immersji. Z drugiej strony estetycznie bogato „zdobione" teksty kanoniczne wymuszają u czytelników dokładnej symulację przedstawionych scen. Aktualne badania empiryczne dowodzą, że nowy sposób narracji prowadzi do wzmożonej pracy mózgu, co spowalnia proces imaginacji czytanego tekstu i w efekcie (u mniej doświadczonych czytelników) do utraty radości z lektury.
Słowa kluczowe:
narracja, immersja, redukcja estetyczna, najnowsza literatura polska, najnowsza literatura niemiecka, debiuty prozatorskie po 2000 rBibliografia
Bibliografia
Adorno T. W., Ästhetische Theorie, Suhrkamp Taschenbuch, Frankfurt am Main 1990. Google Scholar
Andreotti M., Die Struktur der modernen Literatur, (5., stark erweiterte und aktualisierte Auflage), Haupt Verlag, Bern 2014. Google Scholar
Anz T., Die Lust am Text. Erinnerungen an Roland Barthes, die Postmoderne und die lange Lustlosigkeit der Literaturwissenschaft, literaturkritik.de, Nr. 11, November 2015, URL: http://literaturkritik.de/public/rezension.php?rez_id=21327 [letzter Zugriff: 4.01.2017]. Google Scholar
Athanasopoulos P., Bylund E., Montero-Melis G., Damjanovic L., Schartner A., Kibbe A., Riches N., Thierry G., Two Languages, Two Minds. Flexible Cognitive Processing Driven by Language of Operation, „Psychological Science“, Vol 26, Issue 4, 2015, S. 518–526, URL: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0956797614567509 [letzter Zugriff: 4.01.2017]. Google Scholar
Barthes R., Der Tod des Autors, [in:] Texte zur Theorie der Autorschaft, hg. von J. Fotis u.a., Reclam, Stuttgart 2000, s. 181–193. Google Scholar
Barthes R., Der Wirklichkeitseffekt, [in:] idem, Das Rauschen der Sprache. Kritische Essays IV, übers. von D. Hornig, Suhrkamp, Frankfurt am Main 2006, S. 164–172. Google Scholar
Barthes R., Die Lust am Text, aus dem Französischen von T. König, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1982. Google Scholar
Barthes R., S/Z, übers. von J. Hoch, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1987. Google Scholar
Brand T., Literarisches Lernen in inklusiven Lerngruppen. Eckpunkte einer inklusiven Literaturdidaktik, [in:] A. Kagelmann, D. Frickel (Hgg.), Der inklusive Blick. Die Literaturdidaktik und ein neues Paradigma, Peter Lang, Frankfurt am Main 2016, S. 89–102. Google Scholar
Bredel U., Maaß Ch., Leichte Sprache. Theoretische Grundlagen, Orientierung für die Praxis, Dudenverlag, Berlin 2016. Google Scholar
Busse D., Frame-Semantik. Ein Kompendium, Walter de Gruyter, Berlin –Boston 2012. Google Scholar
Cupriak R., Po drugiej stronie, Genius Creations, Bydgoszcz 2015, URL: https://ebook.madbooks.pl/img/product_media/249001-250000/Po_drugiej_stronie_Rafal_Cuprjak_demo.pdf [letzter Zugriff: 2.01.2017]. Google Scholar
Diese sechs unlesbaren Romane müssen Sie lesen, „Die Welt“ vom 1.10.2016, URL: https://www.welt.de/kultur/literarischewelt/article158478214/Diese-sechs-unlesbaren-Romane-muessen-Sie-lesen.html [letzter Zugriff: 13.02.2017]. Google Scholar
Einfache Sprache, URL: http://www.bpb.de/apuz/179341/leichte-undeinfache-sprache-versuch-einer-definition [letzter Zugriff: 4.01.2017]. Google Scholar
Ein Interview mit Prof. Dr. Gerlind Nieding. Televizion, 25/2012/2, S. 16–18, URL: http://www.br-online.de/jugend/izi/deutsch/publikation/televizion/25-2012-2/schlote_nieding.pdf [letzter Zugriff: 13.02.2017]. Google Scholar
Emmott A., Schemata, [in:] P. Hühn et al. (Hg.), The living handbook of narratology, University Press Hamburg, URL: http://www.lhn.unihamburg.de/article/schemata [letzter Zugriff: 13.02.2017]. Google Scholar
Enzinger M., Adalbert Stifter im Urteil seiner Zeit: Festgabe zum 28. Jänner 1968, Böhlau, Wien [u.a.] 1968. Google Scholar
Fillmore Ch.J., Frames and the Semantics of Understanding, „Quaderni di Semantica“ 1985, Nr. 12, S. 222–253. Google Scholar
Foss D.J., Ross J.R., Great expectations: Context effects during sentence processing, [in:] G.F. d’Arcais, R.J. Jarvella (Hg.), The process of language understanding, Chichester, Wiley 1983, S. 169–191. Google Scholar
Frericks H., Was ist ein guter Roman?, Verlag Opus Magnum, Stuttgart 2016. Google Scholar
Friedrich T., Gleiter J.H., Einfühlung und phänomenologische Reduktion. Grundlagentexte zu Architektur, Design und Kunst, Lit Verlag, Berlin – Münster 2007. Google Scholar
Goethe J.W. v., Die Leiden des jungen Werther, Hamburger Ausgabe in 14 Bänden, Bd. VI, Christian Wagner, Hamburg 1948. Google Scholar
Hartmann E., In Bildern denken – Texte verstehen. Lesekompetenz strategisch stärken, Rheinhardt Verlag, München – Basel 2006. Google Scholar
Hempfer K.W. (Hg.), Poststrukturalismus – Dekonstruktion – Postmoderne, Steiner, Stuttgart 1992. Google Scholar
Iser W., Der Akt des Lesens, Theorie ästhetischer Wirkung, (2. durchgesehene und verbesserte Auflage), Wilhelm Fink Verlag, München 1984. Google Scholar
Kaufmann K., Superposition, Hoffmann und Campe Verlag, Hamburg 2015. Google Scholar
Kopp-Marx M., Zwischen Petrarca und Madonna. Der Roman der Postmoderne, C.H. Beck, München 2005. Google Scholar
Kortmann Chr., Die aus dem Nichts kommende Stimme. Zur Ästhetik des literarischen Debüts in der Mediengesellschaft, Königshausen & Neumann, Würzburg 2006. Google Scholar
Lechner M., Kleine Kassa, Residenz Verlag, St. Pölten [u.a.] 2014. Google Scholar
Leichte Sprache, URL: http://www.leichtesprache.org/index.php/startseite/der-verein/unsere-ziele [letzter Zugriff: 4.01.2017]. Google Scholar
Lesbarkeitsindexe, URL: https://www.psychometrica.de/lix.html [letzter Zugriff: 4.01.2017]. Google Scholar
Macht S., Der Krieg im Garten des Königs der Toten, DuMont Buchverlag, Köln 2016. Google Scholar
Meyer-Sickendiek B., Stimmung und Methode, Verlag Mohr Siebeck, Tübingen 2013. Google Scholar
Minsky M., A framework for representing knowledge, [in:] P.H. Winston (Hg.), The Psychology of Computer Vision, McGraw-Hill, New York 1975. Google Scholar
Nünning A., Grundbegriffe der Literaturtheorie, Metzler, Stuttgart – Weimar 2004. Google Scholar
Papużanka Z., Szopka, Świat Książki, Warszawa 2012. Google Scholar
Phillips M., Aspects of the Structure, [North-Holland linguistic series, 52], Elsevier Science Publishers, Amsterdam 1985. Google Scholar
Riegel W., Schmidt. Porträt eines Dichters, „Studenten-Kurier“ 1956, Januar/Februar. Google Scholar
Ryan M.-L., Narrative as Virtual Reality. Immersion and Interactivity in Literature and Electronic Media, Baltimore, John Hopkins University Press, London 2001. Google Scholar
Sanford A.J., Garrod S.C., Understanding Written Language, Wiley, Chichester 1981. Google Scholar
Schank R.C., Abelson R.P., Scripts, Plans, Goals and Understanding. An Inquiry into Human Knowledge Structures, Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale 1977. Google Scholar
Schulz-Buschhaus U., Stierle K. (Hg.), Projekte des Romans nach der Moderne, Fink, München 1997. Google Scholar
Schücking L., Allgemeine Zeitung (Augsburg), Beil, Nr. 174, S. 1393, 23. Juni 1847, zit. n. M. Enzinger, Adalbert Stifter im Urteil seiner Zeit: Festgabe zum 28. Jänner 1968, Böhlau, Wien [u.a.] 1968. Google Scholar
Sichelschmidt L., Adjektivfolgen: Eine Untersuchung zum Verstehen komplexer Nominalphrasen, Westdeutscher Verlag, Opladen 1989. Google Scholar
Słoniowska Ż., Dom z witrażem, Znak Literanova, Kraków 2015, URL: http://seriaproza.pl/portfolio-view/zanna-sloniowska-dom-zwitrazem/ [letzter Zugriff: 20.02.2017]. Google Scholar
Söffner J., Schomacher E., Die Kehrseite des Wissens. Körperarbeit am Text und was sie für die Narratologie bedeutet, „DIEGESIS. Interdisziplinäres E-Journal für Erzählforschung / Interdisciplinary E-Journal für Narrative Google Scholar
Research“, 6.1 (2017), S. 58–75. Google Scholar
Spitzer M.: Digitale Demenz. Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen, Droemer Knaur Verlag, München 2012. Google Scholar
Spreckelsen T., Warum Klassiker?, „FAZ“ vom 20.03.2015, URL: http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/familie/literatur-in-der-schule-warumklassiker-13470077.html [letzter Zugriff: 13.02.2017]. Google Scholar
Whorf B.L., Language, Though, and Reality, Selected writings of Benjamin Lee Whorf, Technology Press of MIT, Cambridge 1956, S. 212. URL: https://www.archive.org/stream/languagethoughtr00whor?ref=ol#page/212/mode/2up [letzter Zugriff: 20.02.2017]. Google Scholar
Whorf B.L., Sprache, Denken, Wirklichkeit. Beiträge zur Metalinguistik und Sprachphilosophie, (25. Aufl.), Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 2008. Google Scholar
Willems R.M., Jacobs A.M., Caring About Dostoyevsky: The Untapped Potential of Studying Literature, „Trends in Cognitive Sciences“ 2016, Volume 20, Issue 4, S. 243–245. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2015.12.009. Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 61PDF downloads: 17
Inne teksty tego samego autora
- Bożena Anna BADURA, Migration erzählen. Am Beispiel von gehen, ging, gegangen von Jenny Erpenbeck und Widerfahrnis von Bodo Kirchhoff , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Bożena Anna Badura, Między komizmem a postironią. Wariacje humoru w powieści Tyll Daniela Kehlmanna , Transfer. Reception Studies: Tom 5 (2020): AFEKTYWNA KULTURA. TRANSFER – PRZEKŁAD – RECEPCJA (LITERATURA NIEMIECKOJĘZYCZNA, ANGLOJĘZYCZNA I POLSKA)
Podobne artykuły
- Aneta JURZYSTA, Milczenie werblisty, czyli Günter Grass w ocenie prasy niemieckiej i polskiej po śmierci , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Bożena BADURA, Furora Morfiny Szczepana Twardocha w Niemczech , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Jolanta PACYNIAK, Recepcja twórczości Jenny Erpenbeck w Polsce i w krajach niemieckojęzycznych , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Hans-Christian Trepte, Powroty do przeszłości. Po śladach rodzinnych w niemieckojęzycznej literaturze (nie tylko) polskiego pochodzenia , Transfer. Reception Studies: Tom 4 (2019): PISARKI I PISARZE POLSKIEGO POCHODZENIA W NIEMCZECH I W AUSTRII. (POST)MIGRACJA TOŻSAMOŚĆ – TRANSKULTURA
- Rafał Pokrywka, Tryb ironiczny we współczesnej powieści miłosnej , Transfer. Reception Studies: Tom 5 (2020): AFEKTYWNA KULTURA. TRANSFER – PRZEKŁAD – RECEPCJA (LITERATURA NIEMIECKOJĘZYCZNA, ANGLOJĘZYCZNA I POLSKA)
- Gabriela JELITTO-PIECHULIK, Recepcja twórczości Ricardy Huch w Polsce , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Joanna ŁAWNIKOWSKA-KOPER, Granice (nie)przyzwoitości. Dysforia. Przypadki mieszczan polskich Marcina Kołodziejczyka w kontekście polskiej recepcji Gabriele Wohmann , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Aleksandra Budrewicz, Marie Corelli w Polsce. W setną rocznicę jej śmierci , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Grzegorz KOWAL, Niemiecka recepcja Janusza Korczaka , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Katarzyna LUKAS, Przekraczanie granic w przekładzie intersemiotycznym: powieść graficzna Dietera Jüdta Heimsuchung und andere Erzählungen von Bruno Schulz , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.