Nowsze teksty dramatyczne Jelinek i ich długa droga na polskie sceny. Glossa do transferu teatralnego
Abstrakt
Nowsze „teksty dla teatru" Elfriede Jelinek cieszą się w Polsce coraz większym zaintereso-waniem, choć w latach dziewięćdziesiątych i na początku lat dwutysięcznych polski teatr nie był zainteresowany utworami niewpisującymi się w klasyczne pojęcie sceniczności. Wielu badaczy i badaczek podkreśla, że polska praktyka teatralna różniła się znacząco od niemiec-kiej, a jednocześnie wzorce niemieckojęzyczne stopniowo wpływały na polskie życie teatral-ne. Dopiero dzięki nowym przekładom autorstwa „ludzi teatru", wraz ze zmianą pokolenio-wą i dzięki wspierającej polityce dyrektorów teatru sztuki Jelinek zaistniały w polskim kra-jobrazie teatralnym. Chodzi tu o dwie inscenizacje z sezonu 2007/2008: O zwierzętach w reżyserii Łukasza Chotkowskiego w Teatrze Polskim w Bydgoszczy i Chór sportowy wyreżyserowany przez Krzysztofa Garbaczewskiego w Opolu (oba teksty w tłumaczeniu Karoliny Bikont). Niniejszy artykuł opowiada się za systemowym traktowaniem fenomenu transferu, z uwzględnieniem wielu czynników wpływających na ten proces.
Słowa kluczowe:
Elfriede Jelinek, transfer teatralny, sceniczność, Łukasz Chotkowski, polsko-niemiecki transfer teatralnyBibliografia
Bibliografia
Arteel I., Elfriede Jelineks kinematographisches Theater, [in:] Elfriede Jelinek „Ich will kein Theater”. Mediale Überschreitungen, hrsg. von P. Janke & Team, Praesens, Wien 2007, S. 23–31. Google Scholar
Borowski M., Sugiera M., Transfer kulturowy czy kulturowa mobilność: rekonesans teoretyczny, [in:] Teatr – Literatura – Media. O polsko--niemieckich oddziaływaniach w sferze kultury po 1989 roku, hrsg. von M. Leyko, A. Pełka, Primum Verbum, Łódź 2013, S. 43–53. Google Scholar
Bydgoszcz. Od dzisiaj „Dom Jelinek” w Polskim, materiały promocyjne, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/160953.html [letzter Zugriff: 1.06.2017]. Google Scholar
Chotkowski Ł., Na granicy osobistego i publicznego, [in:] „Mówię i mówię”. Teatralne maski Elfriede Jelinek, hrsg. von M. Szczepaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008, S. 148–149. Google Scholar
Dąbek A., Teksty do wygłoszenia, teksty do grania?, „Kultura Enter” 2009, Nr. 8, 30. März 2009, URL: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/teksty-do-wygloszenia-8211-teksty-do-grania.html [letzter Zugriff: 11.05.2017]. Google Scholar
„Die Gedanken sind die Handlung”. Nicolas Stemann (Hamburg) im Gespräch mit Pia Janke, [in:] Elfriede Jelinek „Ich will kein Theater“. Mediale Überschreitungen, hrsg. von P. Janke & Team, Praesens, Wien 2007, S. 172–177. Google Scholar
Duda A., Ciało i performans. „Babel” Elfriede Jelinek w inscenizacji Mai Kleczewskiej na tle teatralnej recepcji dramatu austriackiego w Polsce, [in:] Jelinek po polsku. Tłumaczenia i inscenizacje, hrsg. von M. Szczepaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014, S. 57–77. Google Scholar
Elfriede Jelinek – Eine Autorin für das Theater? Diskussion mit Eva Brenner, Hilde Haider-Pregler und Emmy Werner, moderiert von Pia Janke, [in:] Elfriede Jelinek „Ich will kein Theater“. Mediale Überschreitungen, hrsg. von P. Janke & Team, Praesens, Wien 2007, S. 178–195. Google Scholar
Garbaczewski Krzysztof im Polnischen Rundfunk. URL: http://www.polskieradio.pl/8/196/Artykul/1831421,Tomasz-Konina-Wspieralaktorow-i-rezyserow [letzter Zugriff: 2.10.2017]. Google Scholar
Garufo A., Ploch D., Poszukiwanie nowej formy i przestrzeni teatralnej w transferze polsko-niemieckiego teatru współczesnego w kontekście działalności teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, in Druck. Google Scholar
Głowacka M., „…jesteśmy w domu, gdzieś między niebem a ziemią”, „Teatr“ 1995, Nr. 7–8, S. 16–17. Google Scholar
Goethe Institut Rozmowy z tłumaczami Karolina Bikont, URL: http://www.goethe.de/ins/pl/lp/kul/dup/uwe/ueb/pl7896576.htm [letzter Zugriff: 15.06.2017]. Google Scholar
Holona M., Zittel C., Einleitung, [in:] Positionen der Jelinek Forschung, „Jahrbuch für internationale Germanistik“, Reihe A, Bd. 74, hrsg. von M. Holona, C. Zittel, S. 7–11. Google Scholar
Jelinek E., Ein Sportstück, Rowohlt, Reinbek bei Hamburg 2004. Google Scholar
Jelinek E., Ich möchte seicht sein, URL: www.elfriedejelinek.com [letzter Zugriff: 5.07.2017]. Google Scholar
Jelinek E., Ich will kein Theater. Ich will ein anderes Theater, [in:] Autorinnen: Herausforderungen an das Theater, hrsg. von A. Roeder, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1989, S. 143–160. Google Scholar
Jelinek E., O zwierzętach. Chór sportowy, übers. von K. Bikont, Teatr Polski w Bydgoszczy, Bydgoszcz o.J. Google Scholar
Jelinek E., Sinn egal. Körper zwecklos, URL: www.elfriedejelinek.com [letzter Zugriff: 5.07.2017]. Google Scholar
Jezierska A., Dyżurna feministka. Dlaczego i jak polskie pisarki czytają Elfriede Jelinek, „Studia Neofilologiczne” 2015, H. 11: Współczesna recepcja literatury niemieckojęzycznej w XX i XXI wieku, hrsg. von J. ŁawnikowskaKoper, A. Majkiewicz, A. Szyndler, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, S. 29–47, http://dx.doi.org/10.16926/sn.2015.11.02 . Google Scholar
JuAn, Nie tylko o sporcie, „Wiadomości Wałbrzyskie” Nr. 48/01.12 vom 4.12.2008, URL: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/63254.html [letzter Zugriff: 11.06.2017]. Google Scholar
Jürs-Munby K., Inszenierungsformen, [in:] Jelinek-Handbuch, hrsg. von P. Janke, unter Mitarbeit von Ch. Schenkermayr und A. Zenker, Metzler, Stuttgart-Weimar 2013, S. 324–334. Google Scholar
Kaplan S., „Machen Sie, was Sie wollen” – „Wolken.Heim.“ als Rohstoff, URL: https://jelinetz2.files.wordpress.com/2013/02/xmachen_sie_was_sie_wollen.pdf [letzter Zugriff: 1.06.2017]. Google Scholar
Kłopocka I., Jak się kreuje superbohaterów, „Nowa Trybuna Opolska” 2008, Nr. 64/15/16.03.08 (18.03.2008), URL: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/52964.html [letzter Zugriff: 11.06.2017]. Google Scholar
Kowalska J., Lament sportowy, „Teatr” 2008, Nr. 5, 14.05.2008, zitiert nach: URL: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/55413.html [letzter Zugriff: 11.06.2017]. Google Scholar
Lefevere A., Ogórki Matki Courage, übers. von A. Sadza, [in:] Współczesne teorie przekładu. Antologia, hrsg. von P. Borowski, M. Heydel, Znak, Kraków 2009. Google Scholar
Leyko M., Wstęp, [in:] Dramat po dramacie. Przemiany form dramatycznych w Niemczech po 1945 roku, hrsg. von M. Leyko, A. Pełka, Primum Verbum, Łódź 2012. Google Scholar
Lust: Elfriede Jelinek im Zenit des Ruhms? Ein Interview aus Wien (geführt von Jolita Venckute), „haGalil onLine“, 7.12.98, URL: http://www.hagalil.com/archiv/98/12/jellinek.htm [letzter Zugriff: 7.07.2017]. Google Scholar
Lüsebrink H.-J., Kulturtransfer – methodisches Modell und Anwendungsperspektiven, [in:] Europäische Integration als Prozess von Angleichung und Differenzierung, hrsg. von I. Tömmel, Leske + Budrich, Opladen 2001, S. 213–226. Google Scholar
Majkiewicz A., Krytyczna recepcja prozy Elfriede Jelinek w Polsce, [in:] Jelinek po polsku. Tłumaczenia i inscenizacje, hrsg. von M. Szczepaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2014, S. 11–45. Google Scholar
Majkiewicz A., Ziemska J., Jelineks Dramen in Polen – Zwischen feministischer Sicht und (un)scharfer Sprache, in:] Theatrale Grenzgänge. Jelineks Theatertexte in Europa, hrsg. von P. Clar, Ch. Schenkermayr, Praesens, Wien 2008, S. 305–320. Google Scholar
Pełka A., Elfriede Jelineks Theatertexte in Polen. Möglichkeiten und Probleme des Sprach- und Kulturtransfers, [in:] „Postdramatik“: Reflexion und Revision, hrsg. von P. Janke, T. Kovacs, Wien, Praesens 2015, S. 481–491. Google Scholar
Pełka A., Körper – Sport – Krieg, [in:] Jelinek-Handbuch, hrsg. von P. Janke, unter Mitarbeit von Ch. Schenkermayr und A. Zenker, Metzler, StuttgartWeimar 2013, S. 297–300. Google Scholar
Prykowska-Michalak K., Kurtyna w górę! Relacje między teatrem polskim a teatrem niemieckim po 1990 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. Google Scholar
Sugiera M., Vorwort, [in:] Ein schwieriger Dialog. Polnisch-deutsch-österreichische Theaterkontakte nach 1945, hrsg. von M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2000, S. 17–24. Google Scholar
Szczepaniak J., „W zasadzie jestem nieprzetłumaczalna“. O problemach z przekładem teksów dramatycznych Elfriede Jelinek na język polski, [in:] „Mówię i mówię“. Teatralne maski Elfriede Jelinek, hrsg. von M. Szczepaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008, S. 179–199. Google Scholar
Szczepaniak M., „Mówię i mówię“. Elfriede Jelinek – teatr artykulacji, [in:] „Mówię i mówię”. Teatralne maski Elfriede Jelinek, hrsg. von M. Szczepaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008, S. 9–22. Google Scholar
Szczepaniak M., Wstęp, [in:] „Mówię i mówię“. Teatralne maski Elfriede Jelinek, hrsg. von M. Szczepaniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008, S. 7–8. Google Scholar
„Wer spricht aus diesen Texten?“ Tilman Raabke im Gespräch mit Christian Schenkermayr, [in:] Elfriede Jelinek „Ich will kein Theater“. Mediale Überschreitungen, hrsg. von P. Janke & Team, Praesens, Wien 2007, S. 146–151. Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 54PDF downloads: 15
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Jezierska, „Jest wredna. Kocham ją” – Jelinek według Witkowskiego. Między interpretacją a użyciem , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
Podobne artykuły
- Aleksandra Jaworska, Pisarze w Austrii o wojnie na Ukrainie (Elfriede Jelinek, Julya Rabinowich i Peter Paul Wiplinger) , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Ewelina TKACZ, Poza granicami gatunku: transformacja baśni we współczesnej literaturze niemieckojęzycznej (Rafik Schami, Walter Moers, Elfriede Jelinek) , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Agnieszka Jezierska, „Jest wredna. Kocham ją” – Jelinek według Witkowskiego. Między interpretacją a użyciem , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Ewa Bartos, Świat i śmierć. O "Wysokim słońcu" Łukasza Barysa , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Rafał Pokrywka, Tryb ironiczny we współczesnej powieści miłosnej , Transfer. Reception Studies: Tom 5 (2020): AFEKTYWNA KULTURA. TRANSFER – PRZEKŁAD – RECEPCJA (LITERATURA NIEMIECKOJĘZYCZNA, ANGLOJĘZYCZNA I POLSKA)
- Elżbieta HURNIK, Literatura austriacka na łamach „Literatury na Świecie” , Transfer. Reception Studies: Tom 2 (2017)
- Aneta JURZYSTA, Milczenie werblisty, czyli Günter Grass w ocenie prasy niemieckiej i polskiej po śmierci , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Joanna FRUŻYŃSKA, Międzykulturowy intersemiotyczny transfer komizmu powieść Ericha Kastnera «35 maja albo Jak Konrad pojechał konno do mórz południowych» w opracowaniu graficznym Bohdana Butenki. , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Joanna ŁAWNIKOWSKA-KOPER, Granice (nie)przyzwoitości. Dysforia. Przypadki mieszczan polskich Marcina Kołodziejczyka w kontekście polskiej recepcji Gabriele Wohmann , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Tobiasz JANIKOWSKI, „Poczdamska” granica polsko-niemiecka jako źródło imaginacji i emocjonalizacji , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.