Narracja i performacja. Recepcja tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych polskich kompozytorów na przykładzie Króla Artura

Paul Martin LANGNER

paul.langner@up.krakow.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej (Kraków) (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2197-4192

Abstrakt

Wychodząc od zdeterminowanych medium przeobrażeń tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych na poziomie tekstu, muzyki i treści autor artykułu dokonuje - w odniesieniu do wieku XIX i XX - przeglądu oper, w których polscy kompozytorzy podejmują tematy z okresu średniowiecza.

Druga część artykułu podejmuje analizę recepcji motywu Króla Artura w operze radiowej G. Bacewicz i w muzyce teatralnej Z. Krauze. Oboje kompozytorzy wywodzą się z innych tradycji muzycznych i różnie odnoszą się do tematu. W operze G. Bacewicz można odnaleźć wskazówki na poziomie treści odnoszące się do adaptacji materiału w formie komedii. Natomiast w muzyce teatralnej Krauzego do sztuki Merlin Tankreda Dorsta chodzi o nakreślenie charakterów postaci.


Słowa kluczowe:

badania nad recepcją, średniowiecze, Król Artur, Merlin, relacja tekst a muzyka, adaptacje operowe., badania nad recepcją, średniowiecze, Król Artur, Merlin, relacja tekst a muzyka, adaptacje operowe

Bibliografia

A Connecticut Yankee In King Arthur's Court, URL: https://archive.org/details/AConnecticutYankeeInKingArthursCourt [letzter Zugriff: 20.07. Google Scholar

. Google Scholar

Bacewicz G., Przygoda Króla Artura. Komiczna opera radiowa oparta na motywach celtyckich (nach Sigrid Undset.) Libretto: E. Fiszer, Polskie Radio SA, Radiowa Agencja Fonograficzna, Warszawa 2009. Google Scholar

Barber R.W., King Artur in Music, Boydell and Brewer, Cambridge 2002. Google Scholar

Brinker-von der Heyde C., Die literarische Welt des Mittelalters, Wissenschaftliche Buchgemeinschaft Academic, Darmstadt 2007. Google Scholar

Brockhaus Riemann Musiklexikon, hg. von C. Dahlhaus und H.H. Eggebrecht, Piper-Schott, Bd. 3, Mainz 1989. Google Scholar

Die Musik in Geschichte und Gegenwart, hg. von L. Finscher, Bd. 1–17, Bärenreiter, Kassel 1949–1986. Google Scholar

Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, hg. von E. Dziębowska, et.al., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Bd. 1–12, Kraków 1979–2012. Google Scholar

Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, übers. von M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008. Google Scholar

Fricke H., Würffel S.B., Art. Oper, [in:] Lexikon der deutschen Literaturwissenschaft, Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft: Neubearbeitung des Reallexikons der deutschen Literaturgeschichte, hg. von K. Weimar, Walter de Gruyter, Bd. 2, Berlin – New York 2007, S. 749–754. Google Scholar

Gottzmann C.L., Gemeinschafts- und Individualstruktur in der Artusdichtung. Interpretation und Typologie, Weidler-Buchverlag, Berlin 2002. Google Scholar

Haug W, Aventiure in Gottfrieds ‚Tristan‘, [in:] Festschrift für Hans Eggers, Tübingen, 1972 (=PBB 94, Sonderheft), S. 88–125. Google Scholar

Keil W., Bernauer M., Musikwissenschaft und Literaturwissenschaft – zwei Standpunkte zur Interdisziplinarität, [in:] Literaturwissenschaft – interdisziplinär, hg. von L. van Laak und K. Malsch, SYNCHRON Wissenschaftsverlag der Autoren, Heidelberg 2010, S. 193–209. Google Scholar

Krohn R., Mehrfach gebrochenes Mittelalter. Tankred Dorsts Merlin auf der Bühne und in der Kritik, [in:] Mittelalter-Rezeption. Ein Symposion, hg. von P. Wapnewski, Metzler, Stuttgart 1986, S. 296–307. Google Scholar

Krohn R., Die Geschichte widerlegt die Utopie? Zur Aktualität von Tankred Dorsts Bühnenspektakel „Merlin oder das wüste Land“, [in:] Deutsches Drama der 80er Jahre, hg. von R. Weber, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1992, S. 167–195. Google Scholar

Król Artus, czy istniał naprawdę?, „Focus Historia” 2016, Nr. 6 (109) 2016, S. 30–40. Google Scholar

Krzemińska A., Wieczność króla Artusa, „Polityka“, 26 (3166), 27.06.–03.07.2018, S. 64–65. Google Scholar

Książęca wieża mieszkalna w Siedlęcinie w świetle dotychczasowych badań. Podsumowanie na 700-lecie budowy obiektu, hg. von P. Nocuń, Stowarzyszenie Wieża Książęca w Siedlęcinie, Wydawnictwo Profil-Archeo, Kraków 2016. Google Scholar

Lacy N.J., Ashe G., Mancoff D.N., The Arthurian Handbook, (2. Aufl.), Routledge, New York – London 2014. Google Scholar

Langer D., Grundzüge der polnischen Literaturgeschichte, Wissenschaftliche Buchgemeinschaft, Darmstadt 1975. Google Scholar

Langner M.-M., Performative Elemente in den städtischen Gewohnheitsrechten, [in:] Märchen, Mysten und Moderne. 200 Jahre Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm, Bd. 2, hg. von C. Brinker-von der Heyde u.a. Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, S. 1181–1189. Google Scholar

Les Nuits de Fourvière [histoire], URL : http://www.fourviereunehistoire.fr/0007.php3?id_mot=143 [letzter Zugriff: 20.07.2018]. Google Scholar

Les Nuits de Fourvière [homepage:], URL : www.nuitsdefourviere.com/en/festival [letzter Zugriff: 2.12.2018]. Google Scholar

Lerner A.J., Loewe F., Camelot (1980), URL: www.youtube.com/watch?v=FNC1Q2t2ctc [letzter Zugriff: 20.07.2018]. Google Scholar

Marowska-Büngeler M., Die Leichtigkeit des Seins. Der polnische Komponist Zygmunt Krauze, „MusikTexte” 1998, 81/82, S. 21–26. Google Scholar

Plachta B., Ein ‘Tyrann der Schaubühne’? Stationen und Positionen einer literatur- und kulturkritischen Debatte über Oper und Operntext im 18. Jahrhundert, Weidler Buchverlag, Berlin 2003. Google Scholar

Reichert G., Art. Literatur und Musik, [in:] Reallexikon zur deutschen Literaturgeschichte, hg. von W. Kohlschmidt, W. Mohr, Walter de Gruyter, Bd. 2, Berlin 1965, S. 143–163. Google Scholar

Riedel A.F., Codex diplomaticus brandenburgensis. Sammlung der Urkunden, Chroniken und sonstigen Quellenschriften für die Geschichte der Mark Brandenburg, G. Reimer, Reihe A, Bd. 25, Berlin 1838–1869, S. 349–362. Google Scholar

Roesner D., No more ›unheard melodies‹ – Zwölf Thesen zur Schauspielmusik im zeitgenössischen Theater, „etum” 2015, 2/2, S. 11–30. Google Scholar

Ruckhäberle H.-J., Die Erde ist ein wüstes Land, [in:] Tankred Dorst. Bilder und Dokumente, hg. von P. Bekes, edition spangenberg, München 1991. Google Scholar

Schöning K., Spuren akustischer Kunst, „Neue Zeitschrift für Musik“ 1994, 155, S. 9–14. Google Scholar

Tankred D., Werkausgabe, B. 2: Merlin oder Das wüste Land, Mitarbeit U. Ehler, mit einem Nachwort von P. von Becker, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1985. Google Scholar

The Northeastern Dictorary of Women’s Biography, hg. von J.S. Uglow, F. Hinton und M. Henry, Northeastern University Press, (3. Aufl.), Boston 1999. Google Scholar

Thurner Chr, Tanz/Pantomine/Performance, [in:] Erzählen: ein interdisziplinäres Handbuch, hg. von M. Martínez, Stuttgart, Metzler 2017, S. 99–102. Google Scholar

Trojahn M., Schriften zur Musik, hg. von H.-J. Wagner, Stroemfeld Verlag, Frankfurt am Main 2006. Google Scholar

Undset S., Legendy o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu, übers. von B. Hłasko, PAX, Warszawa 1956. Google Scholar

Wörner K.H., Geschichte der Musik: ein Studien- und Nachschlagebuch, Vandenhoeck und Rupprecht, (8. Aufl.), Göttingen 1993. Google Scholar

Wolf J., Auf der Suche nach König Artur, Primus-Verlag, Darmstadt 2009. Google Scholar


Opublikowane
2018-10-05

Cited By / Share

LANGNER, P. M. . (2018). Narracja i performacja. Recepcja tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych polskich kompozytorów na przykładzie Króla Artura. Transfer. Reception Studies, 3, 115–133. https://doi.org/10.16926/trs.2018.03.04

Autorzy

Paul Martin LANGNER 
paul.langner@up.krakow.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej (Kraków) Polska
https://orcid.org/0000-0002-2197-4192

 

 

 



Statystyki

Abstract views: 59
PDF downloads: 23



Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.