Narracja i performacja. Recepcja tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych polskich kompozytorów na przykładzie Króla Artura
Paul Martin LANGNER
paul.langner@up.krakow.plUniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej (Kraków) (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2197-4192
Abstrakt
Wychodząc od zdeterminowanych medium przeobrażeń tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych na poziomie tekstu, muzyki i treści autor artykułu dokonuje - w odniesieniu do wieku XIX i XX - przeglądu oper, w których polscy kompozytorzy podejmują tematy z okresu średniowiecza.
Druga część artykułu podejmuje analizę recepcji motywu Króla Artura w operze radiowej G. Bacewicz i w muzyce teatralnej Z. Krauze. Oboje kompozytorzy wywodzą się z innych tradycji muzycznych i różnie odnoszą się do tematu. W operze G. Bacewicz można odnaleźć wskazówki na poziomie treści odnoszące się do adaptacji materiału w formie komedii. Natomiast w muzyce teatralnej Krauzego do sztuki Merlin Tankreda Dorsta chodzi o nakreślenie charakterów postaci.
Słowa kluczowe:
badania nad recepcją, średniowiecze, Król Artur, Merlin, relacja tekst a muzyka, adaptacje operowe., badania nad recepcją, średniowiecze, Król Artur, Merlin, relacja tekst a muzyka, adaptacje operoweBibliografia
Bibliografia
A Connecticut Yankee In King Arthur's Court, URL: https://archive.org/details/AConnecticutYankeeInKingArthursCourt [letzter Zugriff: 20.07. Google Scholar
Bacewicz G., Przygoda Króla Artura. Komiczna opera radiowa oparta na motywach celtyckich (nach Sigrid Undset.) Libretto: E. Fiszer, Polskie Radio SA, Radiowa Agencja Fonograficzna, Warszawa 2009. Google Scholar
Barber R.W., King Artur in Music, Boydell and Brewer, Cambridge 2002. Google Scholar
Brinker-von der Heyde C., Die literarische Welt des Mittelalters, Wissenschaftliche Buchgemeinschaft Academic, Darmstadt 2007. Google Scholar
Brockhaus Riemann Musiklexikon, hg. von C. Dahlhaus und H.H. Eggebrecht, Piper-Schott, Bd. 3, Mainz 1989. Google Scholar
Die Musik in Geschichte und Gegenwart, hg. von L. Finscher, Bd. 1–17, Bärenreiter, Kassel 1949–1986. Google Scholar
Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, hg. von E. Dziębowska, et.al., Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Bd. 1–12, Kraków 1979–2012. Google Scholar
Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, übers. von M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008. Google Scholar
Fricke H., Würffel S.B., Art. Oper, [in:] Lexikon der deutschen Literaturwissenschaft, Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft: Neubearbeitung des Reallexikons der deutschen Literaturgeschichte, hg. von K. Weimar, Walter de Gruyter, Bd. 2, Berlin – New York 2007, S. 749–754. Google Scholar
Gottzmann C.L., Gemeinschafts- und Individualstruktur in der Artusdichtung. Interpretation und Typologie, Weidler-Buchverlag, Berlin 2002. Google Scholar
Haug W, Aventiure in Gottfrieds ‚Tristan‘, [in:] Festschrift für Hans Eggers, Tübingen, 1972 (=PBB 94, Sonderheft), S. 88–125. Google Scholar
Keil W., Bernauer M., Musikwissenschaft und Literaturwissenschaft – zwei Standpunkte zur Interdisziplinarität, [in:] Literaturwissenschaft – interdisziplinär, hg. von L. van Laak und K. Malsch, SYNCHRON Wissenschaftsverlag der Autoren, Heidelberg 2010, S. 193–209. Google Scholar
Krohn R., Mehrfach gebrochenes Mittelalter. Tankred Dorsts Merlin auf der Bühne und in der Kritik, [in:] Mittelalter-Rezeption. Ein Symposion, hg. von P. Wapnewski, Metzler, Stuttgart 1986, S. 296–307. Google Scholar
Krohn R., Die Geschichte widerlegt die Utopie? Zur Aktualität von Tankred Dorsts Bühnenspektakel „Merlin oder das wüste Land“, [in:] Deutsches Drama der 80er Jahre, hg. von R. Weber, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1992, S. 167–195. Google Scholar
Król Artus, czy istniał naprawdę?, „Focus Historia” 2016, Nr. 6 (109) 2016, S. 30–40. Google Scholar
Krzemińska A., Wieczność króla Artusa, „Polityka“, 26 (3166), 27.06.–03.07.2018, S. 64–65. Google Scholar
Książęca wieża mieszkalna w Siedlęcinie w świetle dotychczasowych badań. Podsumowanie na 700-lecie budowy obiektu, hg. von P. Nocuń, Stowarzyszenie Wieża Książęca w Siedlęcinie, Wydawnictwo Profil-Archeo, Kraków 2016. Google Scholar
Lacy N.J., Ashe G., Mancoff D.N., The Arthurian Handbook, (2. Aufl.), Routledge, New York – London 2014. Google Scholar
Langer D., Grundzüge der polnischen Literaturgeschichte, Wissenschaftliche Buchgemeinschaft, Darmstadt 1975. Google Scholar
Langner M.-M., Performative Elemente in den städtischen Gewohnheitsrechten, [in:] Märchen, Mysten und Moderne. 200 Jahre Kinder- und Hausmärchen der Brüder Grimm, Bd. 2, hg. von C. Brinker-von der Heyde u.a. Peter Lang, Frankfurt am Main 2015, S. 1181–1189. Google Scholar
Les Nuits de Fourvière [histoire], URL : http://www.fourviereunehistoire.fr/0007.php3?id_mot=143 [letzter Zugriff: 20.07.2018]. Google Scholar
Les Nuits de Fourvière [homepage:], URL : www.nuitsdefourviere.com/en/festival [letzter Zugriff: 2.12.2018]. Google Scholar
Lerner A.J., Loewe F., Camelot (1980), URL: www.youtube.com/watch?v=FNC1Q2t2ctc [letzter Zugriff: 20.07.2018]. Google Scholar
Marowska-Büngeler M., Die Leichtigkeit des Seins. Der polnische Komponist Zygmunt Krauze, „MusikTexte” 1998, 81/82, S. 21–26. Google Scholar
Plachta B., Ein ‘Tyrann der Schaubühne’? Stationen und Positionen einer literatur- und kulturkritischen Debatte über Oper und Operntext im 18. Jahrhundert, Weidler Buchverlag, Berlin 2003. Google Scholar
Reichert G., Art. Literatur und Musik, [in:] Reallexikon zur deutschen Literaturgeschichte, hg. von W. Kohlschmidt, W. Mohr, Walter de Gruyter, Bd. 2, Berlin 1965, S. 143–163. Google Scholar
Riedel A.F., Codex diplomaticus brandenburgensis. Sammlung der Urkunden, Chroniken und sonstigen Quellenschriften für die Geschichte der Mark Brandenburg, G. Reimer, Reihe A, Bd. 25, Berlin 1838–1869, S. 349–362. Google Scholar
Roesner D., No more ›unheard melodies‹ – Zwölf Thesen zur Schauspielmusik im zeitgenössischen Theater, „etum” 2015, 2/2, S. 11–30. Google Scholar
Ruckhäberle H.-J., Die Erde ist ein wüstes Land, [in:] Tankred Dorst. Bilder und Dokumente, hg. von P. Bekes, edition spangenberg, München 1991. Google Scholar
Schöning K., Spuren akustischer Kunst, „Neue Zeitschrift für Musik“ 1994, 155, S. 9–14. Google Scholar
Tankred D., Werkausgabe, B. 2: Merlin oder Das wüste Land, Mitarbeit U. Ehler, mit einem Nachwort von P. von Becker, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1985. Google Scholar
The Northeastern Dictorary of Women’s Biography, hg. von J.S. Uglow, F. Hinton und M. Henry, Northeastern University Press, (3. Aufl.), Boston 1999. Google Scholar
Thurner Chr, Tanz/Pantomine/Performance, [in:] Erzählen: ein interdisziplinäres Handbuch, hg. von M. Martínez, Stuttgart, Metzler 2017, S. 99–102. Google Scholar
Trojahn M., Schriften zur Musik, hg. von H.-J. Wagner, Stroemfeld Verlag, Frankfurt am Main 2006. Google Scholar
Undset S., Legendy o królu Arturze i Rycerzach Okrągłego Stołu, übers. von B. Hłasko, PAX, Warszawa 1956. Google Scholar
Wörner K.H., Geschichte der Musik: ein Studien- und Nachschlagebuch, Vandenhoeck und Rupprecht, (8. Aufl.), Göttingen 1993. Google Scholar
Wolf J., Auf der Suche nach König Artur, Primus-Verlag, Darmstadt 2009. Google Scholar
Autorzy
Paul Martin LANGNERpaul.langner@up.krakow.pl
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej (Kraków) Polska
https://orcid.org/0000-0002-2197-4192
Statystyki
Abstract views: 59PDF downloads: 23
Inne teksty tego samego autora
- Anna Majkiewicz, Joanna Ławnikowska-Koper, Paul Martin Langner, Afektywna kultura? Od Redaktorów , Transfer. Reception Studies: Tom 5 (2020): AFEKTYWNA KULTURA. TRANSFER – PRZEKŁAD – RECEPCJA (LITERATURA NIEMIECKOJĘZYCZNA, ANGLOJĘZYCZNA I POLSKA)
- Paul Martin Langner, Powody do śmiechu. Czynniki dekonstruktywistycznego modelu objaśniania śmiechu w epoce przedmodernistycznej , Transfer. Reception Studies: Tom 6 (2021): AFEKTY 2 – WSPÓŁCZESNA KULTURA EMOCJI. TRANSFER. PRZEKŁAD. RECEPCJA
Podobne artykuły
- annabednarczyk, Recepcja, czyli co? Przekład adaptacyjny w kontekście polityki (między cytatem a plagiatem) , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Magdalena Bednorz, Poszukiwanie cyfrowej miłości. O wykorzystaniu tradycji romansu poszukiwań w wątkach romantycznych w Dragon Age: Origins , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Anna Mach, Rola elementów intersemiotycznych w tłumaczeniu piosenki – na przykładzie Coin-Operated Boy zespołu The Dresden Dolls , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Andrew C. Rouse, Wersy Árpáda Lőwy’ego na granicy nieprzyzwoitości w tłumaczeniu na język angielski , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Tobiasz Janikowski, „Die Botin treuen Sinns“. Das Sehnsuchtsmotiv in der Musik der deutschen Romantik , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Aleksandra Budrewicz, Czy współczesna Penelopa tęskni? O wizerunkach Penelopy w literaturze wieku XX , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Agata Mirecka, Współczesny dramat i teatr w krajach niemieckojęzycznych w kontekście europejskim. Sprawozdanie z projektu i międzynarodowej konferencji naukowej Przestrzenie Humanum: Dramat i teatr współczesny dla zrównoważonej przyszłości (Kraków, 3–5 października 2024) , Transfer. Reception Studies: Tom 9 (2024): The Literature (of the) “now.” Interventions, Trends and Revisions
- Katarzyna LUKAS, Przekraczanie granic w przekładzie intersemiotycznym: powieść graficzna Dietera Jüdta Heimsuchung und andere Erzählungen von Bruno Schulz , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Katarzyna Lukas, Przedstawienie strachu i lęku jako element krytyki kultury w powieści Thomasa Hettchego "Pfaueninsel" (2014) , Transfer. Reception Studies: Tom 8 (2023): Lęk i strach we współczesnej literaturze niemieckojęzycznej, polskiej i irlandzkiej
- Joanna ŁAWNIKOWSKA-KOPER, Granice (nie)przyzwoitości. Dysforia. Przypadki mieszczan polskich Marcina Kołodziejczyka w kontekście polskiej recepcji Gabriele Wohmann , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.