O zakazanym śmiechu
Hans-Christian Stillmark
drhcstillmark@gmail.comUniversität Potsdam (Niemcy)
https://orcid.org/0000-0002-9569-998X
Abstrakt
Tematem eseju jest specyficzna sytuacja komunikacyjna powstała w wyniku wybuchu niedającego się stłumić śmiechu w zakazanych kontekstach. Doświadczenie z dzieciń-stwa stało się okazją do refleksji nad uwikłaniem komunikacyjnym zakazanego śmiechu. Jednocześnie podjęta została próba charakterystyki śmiechu jako specyficznego systemu znaków służących komunikacji oraz jako aktu czysto cielesnego.
Słowa kluczowe:
teatr, filogeneza, tabu, karanie, oberwacje (Luhmann), karnawał, zjadliwośćBibliografia
Bibliografia
Bachorski, Hans-Jürgen. “Poggios Facetien und das Problem der Performativität des toten Witzes.” Paragrana 10 (2001): 318–335. Google Scholar
Freud, Sigmund. Der Witz und seine Beziehung zum Unbewußten. Leipzig/Weimar: Gustav Kiepenheuer Verlag, 1989. Google Scholar
Gansel, Carsten, and Norman Ächtler, ed. Das “Prinzip Störung” in den Geistes- und Sozialwissenschaften. Reihe: Studien und Texte zur Sozialgeschichte der Literatur 133. Berlin / Boston: Verlag de Gruyter 2013. Google Scholar
Hoffmann, Heinrich. “Von den schwarzen Buben.” In Hoffmann, Heinrich. Lustige Geschichten und drollige Bilder mit 15 schön kolorierten Tafeln für Kinder von 3-6 Jahren. Frankfurt am Main: Literarische Anstalt, 1845. Google Scholar
Müller, Heiner. “Der Schrecken die erste Erscheinung des Neuen. Zu einer Diskussion über Postmodernismus in New York.” In Müller, Heiner. Werke 8. Schriften, 208–212. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, 2005. Google Scholar
Semjonowitsch Makarenko, Anton. Der Weg ins Leben. Ein pädagogisches Poem. Berlin: Aufbau Verlag, 1950. Google Scholar
Sonntägliche Kinderhandlung, https://anthrowiki.at/Der_freie_christli-che_Impuls#Sonntagshandlung_f.C3.BCr_die_Kinder.5B31.5D. Google Scholar
Autorzy
Hans-Christian Stillmarkdrhcstillmark@gmail.com
Universität Potsdam Niemcy
https://orcid.org/0000-0002-9569-998X
Statystyki
Abstract views: 84PDF downloads: 64
Podobne artykuły
- Paul Martin LANGNER, Narracja i performacja. Recepcja tematów średniowiecznych w adaptacjach operowych polskich kompozytorów na przykładzie Króla Artura , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Anna SZYNDLER, Recepcja sztuki Rolfa Hochhutha Namiestnik (Der Stellvertreter 1963) w Polsce , Transfer. Reception Studies: Tom 1 (2016): CYRKULACJA LITERATURY NIEMIECKOJĘZYCZNEJ I POLSKIEJ W XXI WIEKU
- Paulina KASIŃSKA, Odbiór Strefy interesów Martina Amisa w angielskim, amerykańskim, niemieckim oraz polskim obiegu krytycznoliterackim , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Kamila ŁAPICKA, Polskie głosy w dyskusji o niemieckiej przeszłości w dwóch inscenizacjach Kamienia Mariusa von Mayenburga , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Aleksandra JACKIEWICZ, W poszukiwaniu potwierdzenia własnego głosu poetyckiego poprzez tłumaczenie: współczesna poezja polska w przekładzie na język hiszpański , Transfer. Reception Studies: Tom 3 (2018)
- Joanna Ławnikowska-Koper, Niemieckojęzyczna literatura Szwajcarii bez tabu , Transfer. Reception Studies: Tom 5 (2020): AFEKTYWNA KULTURA. TRANSFER – PRZEKŁAD – RECEPCJA (LITERATURA NIEMIECKOJĘZYCZNA, ANGLOJĘZYCZNA I POLSKA)
- Gabriela Jelitto-Piechulik, Tęsknota za przeszłością i jej nowe odkrycie w reportażach o Galicji , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
- Adrian Gleń, Między pisaniem a milczeniem. O esejach Herty Müller z perspektywy polskiego czytelnika , Transfer. Reception Studies: Tom 7 (2022): Współczesne tęsknoty w literaturę wpisane
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.